geplaatst op 07 juni 2023

Loading

Naast de landingsbanen van Schiphol heeft Van der Heijden bouwbedrijf b.v. voor de uitbreiding van een crossdockwarehouse gezorgd. “Het was bijzonder om onder de rook van Schiphol het laatste beschikbare kavel van het Fokkerpark vol te bouwen.”

 

Direct naast een van de landingsbanen van Schiphol ligt Fokker Logistics Park. Logistiek vastgoedeigenaar Prologis is eigenaar van dit logistieke bedrijventerrein en merkte dat een van haar huurders, logistiek dienstverlener DB Schenker, behoefte had om zijn huidige distributiecentrum uit te breiden. “Prologis benaderde ons met de vraag om voor deze uitbreiding te zorgen”, vertelt commercieel directeur Ferry Verstappen van Van der Heijden bouwbedrijf b.v.. “Die vraag hebben we mede te danken aan onze werkzaamheden in de omgeving van het Fokkerpark, zoals Datacenter AMS8, AMS Cargo I en AMS Cargo II.”

Het Fokker Logistics Park is voormalig Fokker-terrein, waarop oude fabrieken hebben gestaan, geeft Verstappen aan. “Het is dus een echte herontwikkeling. Daarbij was de site extreem verontreinigd en is gewerkt volgens een complex saneringsplan. De Inspectie Leefomgeving en Transport stelt dan ook hogere eisen, bijvoorbeeld voor het werken in de lucht en in de grond. Daarnaast is het park niet vrij toegankelijk, tijdens de bouwwerkzaamheden moesten we zelf ruim van tevoren alle binnenkomende transportbewegingen aanmelden.”

Duurzaamheidsscore

Ook de eis van Prologis om bij het bouwen van het zogeheten Fokkerpark DC 3D voor een duurzaamheidsscore BREEAM-NL ‘Very Good’ te zorgen, was geen probleem voor het bouwbedrijf. “Al vroeg zijn wij in aanraking gekomen met deze duurzaamheidsscore”, vertelt Verstappen. “Ons eigen pand in Schaijk hebben we in 2012 al gerenoveerd naar een duurzaamheidsscore van ‘Very Good’. We waren toen al het eerste bedrijf die deze score voor een renovatieproject toegekend heeft gekregen.” Daarnaast is Van der Heijden, in het kader van duurzaamheid, tijdens het bouwproces van Fokkerpark DC 3D overgestapt naar All-electric , mede door de stijgende gasprijzen als gevolg van de Russische inval in Oekraïne.

Bouwwerkzaamheden

In maart 2022 kon Van der Heijden met de bouw van start gaan. Al snel liep het bouwbedrijf echter tegen een uitdaging aan: door de oorlog in Oekraïne waren de levertijden van de materialen en grondstoffen een uitdaging. “We hadden met Prologis afgesproken dat de huurder aan het eind van het jaar toegang tot het distributiecentrum moest kunnen krijgen. In plaats van de uitdagingen te benadrukken, besloten we om bijvoorbeeld de betonnen T-stukken zelf op de bouwplaats te gaan vervaardigen. Zo ontstonden er geen problemen in de projectplanning. Dankzij de vindingrijkheid van het bouwteam en het denken in kansen en mogelijkheden, hebben onze collega’s voor deze passende oplossing gezorgd. Door een open en transparante samenwerking tussen opdrachtgever, bouwer en onderaannemers waren we in staat om slimme keuzes te maken en risico’s goed af te wegen. Alles om een tijdige levering mogelijk te maken.”

Volgens afspraak, slaagde Van der Heijden erin om DB Schenker vervroegd toegang te geven tot het nieuwe crossdockwarehouse, voor de inrichting van de benodigde operatie. Dat betekende echter nog niet dat de bouwwerkzaamheden afgerond waren. “Begin februari hebben we het pand officieel opgeleverd.”

Dankzij de uitbreiding van zo’n 10.000 vierkante meter beschikt DB Schenker op Fokker Logistics Park inmiddels over een distributiecentrum met in totaal een oppervlakte van 16.000 vierkante meter. Daarbij betekenden de bouwwerkzaamheden dat het park op deze plot volledig bebouwd is, geeft Verstappen aan. “We zijn trots dat we onze bouwwerkzaamheden het laatste stukje van het Fokker-park hebben ingevuld.”