Bouwen van hoogwaardige distributiecentra vergt specifieke kennis
Michel Mulders is directeur van Built to Build Projectontwikkeling, een vastgoedonderneming uit ’s-Hertogenbosch. “Naast beleggingsmaatschappij voor commercieel onroerend goed zijn we ook een ontwikkelingsmaatschappij. De laatste jaren realiseerden we relatief veel grote logistiek centra. Eén daarvan is het ultramoderne distributiecentrum in Maasbree voor Brand Loyalty. Wij hebben alle voorbereidingen zelf verzorgd. Daarna hebben we de opdracht gesplitst in 4 disciplines: bouwkunde, elektrotechniek, installatietechniek en sprinkler. Van der Heijden kreeg de taak om het bouwtechnische deel inclusief infrastructuur te realiseren.”
Goed doordacht
Ondanks dat Van der Heijden een zeer scherpe prijs bood, gaf dat niet de doorslag. Mulders: “Van de vijf partijen die wij gevraagd hadden een offerte te maken, waren er meer met een prijstechnisch goed aanbod. Mijn keus viel op Van der Heijden vanwege de goed doordachte antwoorden op mijn vervolgvragen. Hun aanbod bleek tot in detail doordacht en uitgewerkt. Dit gedegen voorwerk gaf ons alle vertrouwen om de opdracht te verstrekken. Van der Heijden onderscheidde zich hiermee van de andere aanbieders.”
Pro-actief adviserend
Mulders had al twee keer eerder met Van der Heijden gewerkt. “Ook dat betrof de bouw van distributiecentra. De samenwerking was toen ook goed bevallen. Maar die opdrachten dateerden van te lang terug om daar volledig op te varen. Er verandert namelijk veel in de specifieke eisen van dit soort projecten. Denk alleen al aan het precisiewerk bij de aandokplaatsen voor vrachtwagens. Met die kennis zat het bij Van der Heijden nog steeds goed. Ze hebben proactief geadviseerd waar zij kansen zagen om dingen slimmer of goedkoper te doen.”
BREEAM ‘very good’
Voor Brand Loyalty, de opdrachtgever van Build to Build, is het nieuwe distributiecentrum van groot belang. “Ze hebben ervoor gekozen hun distributielocaties te minimaliseren en vanuit dit centrum te distribueren naar heel Europa. Het pand moet dan ook aan hoge eisen voldoen. Ook voor wat het duurzaamheidsniveau betreft. Het was een pre dat Van der Heijden ruime ervaring heeft met BREAAM-certificering. Zeker niet alle bouwers zijn hier zo goed in thuis”, aldus Mulders. Het bedrijfspand is voorzien van het BREEAM certificaat ‘very good’. Met een score van 58,87%, ruim boven de vereiste 55%.
Volgende fase
De nieuwbouw voor Brand Loyalty is in augustus 2013 opgeleverd. Mulders: “Ook in retrospectief zijn wij uitermate tevreden met het werk van Van der Heijden. De 40.200 m2 warehouse, 3.100 m2 VAS-area en de 1.400 m2 kantoor zijn inmiddels in gebruik genomen. Er zijn niet tot nauwelijks fouten gemaakt. De geleverde kwaliteit is uitmuntend. Niet voor niets is ook de tweede fase van dit project aan Van der Heijden gegund.”