In opdracht van Inalfa Roof Systems, toonaangevend in daksystemen voor auto’s en trucks, verzorgde Van der Heijden het ontwerp en de bouw van het nieuwe hoofdkantoor met productiehal in Venray. De nieuwbouw heeft een totale oppervlakte van 26.500 m². Ton Mickers, global industrial director bij Inalfa, vertelt hoe hij de samenwerking heeft ervaren.
Luisteren en oplossingsgericht denken
“Wij zijn geen bouwers, maar we weten wel wat we willen. Van der Heijden is een partij die echt naar je luistert. Dat zie je terug in het resultaat en het kostenplaatje. En niet te vergeten: in de weg daarnaartoe. We waren al ver in het ontwerptraject toen wij als Inalfa besloten dat er nog een extra verdieping bij moest. De mensen van Van der Heijden schrokken even, zuchtten twee keer en gingen vol energie verder. Die spirit en oplossingsgerichtheid, daar hou ik van. Ook denken ze goed mee. Al bij de engineering was er oog voor detail; ik weet zeker dat daarmee veel fouten zijn voorkomen. En juist die fouten kosten aan het einde van de rit tijd en geld.”
Grip en controle
“Van der Heijden heeft bewezen dat je met een strakke processturing veel stress voorkomt. De voorbereiding was top; vrijwel niets wordt ‘in het werk’ bepaald. Ik zou ze zo meenemen naar onze projecten in Amerika, Mexico en China. Tijdens deze bouw hadden we elders in de wereld nog twee andere bouwprojecten lopen. Daarover viel intern veel meer te rapporteren. Over de bouw in Venray viel alleen te melden dat we op schema zaten; qua voortgang, kwaliteit én financiën. Zelfs in de meest hectische en stressvolle fasen had Van der Heijden alles onder controle. Dat schept heel veel vertrouwen en dat is belangrijk. Want getallen zijn uiteindelijk maar getallen, die kun je vastleggen in contracten. Wat je niet kunt vastleggen is het vertrouwen dat je samen opbouwt. Bij Van der Heijden was dat er meteen en ik heb het geen moment verloren.”
Vervroegde oplevering
“Als ik over de bouw liep, en dat was bijna dagelijks, was er altijd een aanspreekpunt. De uitvoerende mensen wisten van de hoed en de rand. Wat je vraag ook was; hij werd ter plekke beantwoord. Iedereen ‘leefde’ het project, dat merkte je gewoon. Er is tijdens de bouw ook niets misgegaan, terwijl het erg koud was in die tijd. Beton storten was echt een wetenschap, daar was ik van onder de indruk. Dat geldt ook voor de manier waarop de onderaannemers klaarstonden; als wagons aan elkaar gekoppeld. In het hele traject is er maar één moment geweest waarop we verrast werden. Dat was toen Van der Heijden na een leansessie vertelde dat de oplevertijd met 4,5 maand vervroegd kon worden. Supergoed nieuws en toch schrok ik ervan. De voorspelbaarheid was even weg.”